måndag 7 juli 2008

Rågbröd




Igår kväll bakade jag Rågbröd på kvällen och när Peter och barnen kom hem åt de som aldrig förr av brödet, så det gick 2 rågkakor på ett nafs:)
Men det är ju bra betyg på att de tyckte att det var gott iallafall och det är väl bra det!!
Här kommer receptet:
RÅGBRÖD 8st.
100 gr margarin
1,2 l mjölk
2 pkt jäst
1 msk salt
1 dl sirap
2 msk brödkryddor
ca 1 påse rågsikt
Smält margarinet och blanda i mjölken, värm tills det blir finger varmt
Lös upp lite av degspadet i jästen
Blanda i resten av degspadet, sedan resten av ingredienserna tills degen blir bra.
Jäs 30 min
Baka ut till 8 kakor, ta ut en liten ring i mitten med en äggkopp
Jäs på plåt ca 20 min
Grädda 200 gr ca 10 min
Pensla med kallt vatten

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är Milla som bakar och står i ;) konstigt att du inte jobbar i konditori *ler* ;) Har skrivit av ditt recept på rågbröd och ska testa det någon dag :) Hoppas allt är bra och snart är det semester ;) Kram Veronica

blåbär72 sa...

Kul att du tycker det Vera!! Min dröm är ju just att ha ett eget kondis det skulle vara så kul!! Ja prova du receptet på rågbröd det är så gott!!