måndag 7 juli 2008

Solrosrutor


Ikväll har Peter och Jimmy varit i Kumla och köpt speedwaydelar, så Robin och jag var hemma och pysslade, gjorde olika matlådor till barnen som sommarjobbar och Peter som jobbar och har med sig matlåda till jobbet. Gjorde kycklinggryta och ris. Lätt och smidigt ska det vara på vardagarna, men det värsta är just att komma på vad man ska äta tycker jag...
Passade på och baka dessa solrosrutor och de är ju bara för goda!!
Här kommer receptet för den som vill prova:
SOLROSRUTOR
50 g jäst
5 dl mjölk
½ dl matolja
1½ dl solrosfrön
1½ tsk salt
1 dl linfrön
½ dl sesamfrön
12-13 dl vetemjöl
2 dl kruskakli
Smula ner jästen i en bunke
Värm mjölk och olja till 37 gr
Läs jästen med lite av degspadet, tillsätt sedan resten av degspadet.
Tillsätt alla inredienser och arbeta till en smidig deg
Jäs 40 min under duk
Knåda ut degen och lägg den utplattad i en oljad långpanna
Skär i rutor med oljad kniv
Jäs 30 min
Pensla med ägg, strö på frön
Grädda ca 15 min tills de blivit gyllenbruna i 250 gr.

Inga kommentarer: